Een lang verslag van twee wedstrijden en een tekort aan vrije tijd…
De eerste buitenwedstrijd in Anholt is alweer even achter de rug, na veel huiswerk afgelopen winter en een goede start van de Meteor een maandje terug was het nu de gelegenheid om uit te vinden of het denk- en sleutelwerk van afgelopen winter een goed resultaat op zou leveren. Helaas met flink wat huiswerk naar huis gegaan maar zeker ook met een heel tevreden gevoel…
Niet alleen was het de eerste buitenwedstrijd, het is ook onze buitenlandse wedstrijd, al heel wat jaren steken we op uitnodiging de grens over voor een ontspannen wedstrijd met de Nederlandse No Mercy sleepwagen als vaste betrouwbare tegenstander. En een startveld van Duitse en Nederlandse trekkers.En voor wie Anholt in het verre Duitsland zoekt, het is van ons uit wel een stukje door Duitsland rijden maar het ligt zelf vlak over de grens ten zuidoosten van Doetinchem, en volgens Google Maps stonden we gisteren in het rennerskwartier hooguit 70 meter van de grens. Onze klasse zou pas ’s avond rijden dus ’s morgen op het gemak de trekker geladen, rond de middag weggereden en tegen twee uur ter plaatse gearriveerd. Een plekje gekregen naast concullega Top Dog en iets later aan de andere kant gezelschap gekregen van Exception met hun indrukwekkende combinatie. Uiteraard een beetje bij gekletst, koffie/thee gedronken en cake gegeten en de trekker klaar gemaakt voor de strijd. En bezoek gekregen van Dieter van der Linde. Deze Duitse tractor pulling fan heeft al heel wat fraaie miniaturen gemaakt van pulling trekkers, hij kwam nu voor John met een model van Backdraft. En nou is het al een kunst om John sprakeloos te krijgen, de stilte die nu viel was wel heel erg lang. Een geweldig stuk huisvlijt van Dieter, helemaal geweldig!!
Trouwe viervoeter en mascotte Pepper kon onder goede begeleiding een plaatsje krijgen achter het hek om daar met passende handige geluidsbescherming de wedstrijd mee te maken. Voor de start van de Backdraft werd met de wedstrijd én baan van vorig jaar in het achterhoofd gekozen voor een plek aan de linkerkant van de baan. De sleepwagen was na de eerdere runs een paar keer lichter afgesteld, we hadden daarmee de proeftrek maar er was sowieso ook voor iedereen een tweede run. Onze eerste run ging hoe dan ook prima. De nieuwe uitlaatspruitstukken bewezen meteen ook dat ze het vele werk waard waren. De start ging duidelijk beter dan voorheen, met een mooie stabiele run daarop volgend ging de trekker naar een fraaie afstand van 92,71 meter. Pech was er vooral voor Top Dog, de goed ogende run kwam ineens tot stilstand doordat een poelie die de blowerbelt aandrijft los kwam en zonder de lucht kon de V8 niet verder. Exeption had een hele onstuimige run maar kon zonder schade nog terug voor de tweede poging. Landgenoot Reborn Rascal kwam met een goede run tot iets meer dan 99 meter. Voor onze tweede run besloten we om de trekhaakhoogte iets aan te passen, de trekker ging helaas in een spoor naar het midden van de baan, op zich nog steeds een hele goede run…. totdat een stekker die verbonden is met de ontsteking los kwam, zonder de goede vonken leverde dat een grote backfire op waardoor het inlaatspruitstuk openklapte, het bovenste stuk aluminium kwam na een korte luchtreis naast de baan terecht. Bijgekomen van de klap konden de vlammetjes boven de inlaatkelken worden weggeslagen en leek de schade afgezien van het gemis van het grote stuk aluminium bovenop de motor beperkt. Terug in het rennerskwartier dezelfde conclusie vast gehouden al moet alles in de werkplaats nog wel goed nagekeken worden. De trekker klaar gemaakt om in te laden, alle spullen weer ingepakt waarbij de skottelbraai helaas niet helemaal uit elkaar wou dus daar moest ook thuis nog naar gekeken worden.. Ondertussen bleek dat we op een hele mooie vierde plaats waren geëindigd, Exception was met een goede tweede run die wij niet hadden gezien derde geworden, de oude Joker bleek de beste Duitse deelnemer met een tweede plaats en de winst was voor Reborn Rascal die met de tweede run de beste afstand zelfs nog met 7 centimeter had verbeterd.
Ondanks de schade wel met een tevreden gevoel terug gereden naar Veghel.
Maar daarna was het nog wel uitzoeken of er stiekem niet nog meer schade wasen vooral ook heel veel uren bezig gaan om een nieuwe inlaat te fabriceren want de volgende zaterdag was alweer de eerste competitiewedstrijd in Langedijk (NH). Nou ja, wat er volgde was een bijzondere week die niet voor herhaling vatbaar was. Op zondag al begonnen met demonteren, de koppen werden niet vertrouwd, misschien toch wat schade aan kleppen en/of klepzittingen. Maar al snel was er een afspraak gemaakt met Maarten Wolters van onze trouwe sponsor BFS Airflow-research, Anita is op dinsdag met de koppen naar Dronten gereden om ze daar na te laten kijken en eventueel bewerken. De schade viel gelukkig nog wel mee en na wat bewerken en aanpassen kon begin van de avond de reis naar Veghel weer worden ondernomen. In de werkplaats was druk gewerkt met vooral het maken van de nieuwe inlaat, de vrije tijd is afgelopen week al met al uitgebreid met een aantal vrij dagen, maar op donderdagavond zat alles al bijna weer in elkaar. Overigens bleek dat de nieuwe uitlaatspruitstukken bij de klap ook schade hadden opgelopen waardoor de oude spruitstukken weer gemonteerd zijn.
Na nog wat puntjes op de i gezet te hebben kon vrijdagavond de Meteor weer worden gestart om te kijken of alles weer goed functioneerde en dat was gelukkig het geval. En op zaterdagmorgen het moment dat gedurende de week toch een paar keer voor onmogelijke werd gehouden, de Backdraft kon weer worden ingeladen om naar Langedijk te vertrekken!
Daar aangekomen had het terrein duidelijk te lijden gehad van de overvloedige neerslag, maar in een hoekje met nog enkele klassegenoten een goed plekje gevonden. Onze klasse zou gaan rijden op de baan langs de VIP- en sponsor tenten na de truck klasse, ondanks heel veel werk aan de baan bleken onze trekkers er toch niet goed op uit de voeten te kunnen waarna besloten werd om de klasse te gaan verrijden op de andere baan. Daar konden wel goede runs gemaakt worden al kwam The Riddle na een onstuimige run op zijn kant terecht. Heel veel schade maar gelukkig kon rijdster Mienke van Asselt dankzij alle veiligheidsmaatregelen ongedeerd van de machine weglopen. Onze eigen run leek goed te gaan, een goede balans tot rond de 70 meter waarna de trekker even begon te bokken, meteen leek er ook een plof te volgen en verscheen er na wat rook ook wat vlammen aan de zijkant van de koppen. Onzeker over de exacte oorzaak weer terug gesleept naar het rennerskwartier, daar aangekomen eerst nog een keer de skottelbraai gebruikt voor een warme maaltijd, er was nog geen tijd geweest om het probleem met de niet-demontabele poot op te lossen, de eigenaresse besloot dat na meer dan 10 jaar trouwe dienst de skottelbraai met pensioen kon gaan. Na het inladen waren er nog wat handen en voeten nodig om bus en aanhanger van zijn plek te duwen (mede dank aan de buren uit Dronten) waarna de reis naar Veghel weer kon worden begonnen.
De zondag er op eerst maar eens rustig Moederdag gevierd, de volgende wedstrijd staat al op Hemelvaartsdag gepland maar dat is toch echt te kort dagom de alles na te kijken en eventueel te repareren, helaas het is niet anders. Ondertussen is er al wel een gesmolten zuiger gevonden maar wat er verder nog tevoorschijn gaat komen…. hopelijk niet veel schade maar dat komt in een volgend verslag, als het goed is van de volgende wedstrijd.
Maar……nog wel even hele grote dank aan iedereen die het mogelijk heeft gemaakt om toch nog in Langedijk te kunnen rijden, in welke vorm dan ook, met materiële en morele support!! Heel erg bedankt!! Op naar de volgende wedstrijd in Loerbeek op 27 juni.
Houdoe!